Schweiz - Mosel

Klik og du får et større billede

Gennem vores mange år på bilferie til Sydfrankrig og Italien har vi kørt gennem Schweiz rigtig mange gange. Hver gang syntes vi, der var så smukt. I år besluttede vi så at blive i landet en uges tid. Schweiz er et eksklusivt land med en høj levestandard og høje leveomkostninger. Alt er meget velordnet, servicen høj og der er utrolig rent. Med domicil i Sigriswil ved Thunersee havde vi adgang til rigtig mange oplevelser. Søen ligger meget smukt og dens grønne vand afspejler bjergene omkring . Herfra var der rigtig mange udflugtsmuligheder til Jungfrau regionen, Interlaken og Luzern.
Mosel er et yndet ferie sted for mange, og på trods af de mange butikker med alskens ragelse og larmende ølstuer, er her rigtig dejligt. Floden der bugter sig, vinbjergene, de små hyggelige byer og ikke mindst vinen, gør det til at dejligt sted at holde ferie. Det store hit er at leje en elcykel, de kan lejes overalt og så cykles der rundt til de små byer. Fine cykelstier gør det nemt og bekvemt.

20. juni

Så startede vi ferien, der denne gang gik til Schweiz og Mosel. Vi tager det stille og roligt med første step på Lüneburger Heide, og hvilket sted vi havde fundet. Hof Tütsberg, en gammel hedegård, med hestestald, lade og forvalter bolig. Meget er lavet om til ferieboliger og hovedbygningen er hotel.
Vi fik et dejligt værelse i gammel stil, men alt fungerede. Hvidvin i haven og dejlig middag om aftenen. Jeg smagte vildsvin, lidt specielt. Her vil vi gerne feriere i lidt længere tid engang.

21. juni

Turen fortsatte til Weinheim, der ligger i Rhindalen lidt nord for Heidelberg. Her kom kontrasten frem, da vi overnattede på et super moderne hotel.

22. juni

Efter lækker morgenmad gik turen videre til vores feriehotel i Sigriswil ved Thunersee i Berner Oberland. Sikke et dejligt sted. Vi blev opgraderet til en junior suite med både køkken, stue og soveværelse, alt nyrenoveret.

Men….. det bedste er udsigten fra terrassen. Med udsigt til Thuner søens grønne vand kigger vi direkte over på Niesen, bjerget der ligner en pyramide og i baggrunden kig til Jungfraus høje tinder. Vejret er smukt, klart og behagelige 24 gr.

23. juni

Søndag. Blev vækket af kirkeklokker fra kirken lige overfor hotellet. En smuk, smuk morgen, helt klart vejr med enkelte små skyer lavt nede. Efter dejlig morgenmad i panorama restauranten, kørte vi til , vi havde brug for lidt inspiration på turistkontoret.

Interlaken er en lidt større by, og er midtpunkt for rigtig mange aktiviteter i området. Sikke en mangfoldighed, masser af japanere, vi fatter stadig ikke at de skal fotografere sig selv i alle mulige stillinger. Unge mænd der hopper og piger der poserer foran enhver udsigt.

Her er også rigtig mange arabiske turister fra Saudi Arabien og De forenede emirater. De rejser individuelt, hvor japanerne kommer i store grupper.

Vi gik en tur i byen, hvor vandet bruser igennem gaderne og forbinder Thuner see og Brienzersee. Masser butikker med ure og smykker. Flot og kostbart.

24. juni

Hedebølge i Europa, og vi er sydpå, meget varmt 30 gr. i skyggen. Vi tog til Thun, en lidt større by i området. Nød en drink med den brusende flod glidende forbi. Vi fik købt noget fotoudstyr, som var glemt hjemmefra. (Meget vigtigt!)

Efter at have gået op ad uendelig mange trapper var vi ved indgangen til Schloss Thun.

Bygget i 1200 tallet og residenz for Berns amts styre indtil 1888. Turen op i tårnet var stejl, men sikke en udsigt til snedækkede tinder og byens tage. Selve museet er ikke så interessant, da meget lidt er bevaret af indboet.
På hjemturen holdt vi picnic ved søens bred, i skyggen og nød at se på livet på vandet. Så var der Ikke meget mere energi. I morgen skal vi i bjergene, hvor der heldigvis er noget køligere.

25. juni

Niederhorn er et bjerg, der ligger modsat de store højder i Jungfrau regionen. Man kan nå toppen fra søen med en tandhjulsbane til Beatenberg (en bjergby) og herfra med kabelbane til toppen. Vi valgte at køre fra vores by Sigriswil til Beatenberg ad en bjergvej højt oppe.

Meget smal (2 biler kan ikke passere), men der er vigespor, ingen autoværn og mange sving. Torben elsker det, og jeg sidder med hjertet i halsen, men flot tur. Vi tog banen op til Niederhorn i 2000 m. højde. En fuldstændig utrolig udsigt til Eiger, Mônch og Jungfrau. Gik en vandretur på et par timer, men hedebølge og 29 gr. på bjerget gav ikke lyst til noget særligt strabadserende.

Niederhorn er virkelig et horn, grønt og frodigt på den ene side og en brat klippeside på den anden. Her er restaurant, legeplads og mulighed for overnatning, men bortset fra udsigten er vi ikke nemme at imponere. Med mange års ophold i de franske alper skal der mere til, men smukt er her, især fordi Thunersøens blågrønne vand giver kontrasten. En varm og dejlig dag,

26. juni

Turen i dag gik til Luzern, den smukke by ved Vierwaldstätter søen. Vi besøgte det berømte Verkehrs haus, et museum med en utrolig samling af gamle lokomotiver, biler, turbåde, fly og rumfart. Det mest besøgte museum i Schweiz. Meget spændede.

Museet ligger lige overfor lidoen, hvor der bades, spilles beach volley, og slappes af. Hedebølge i Europa, det er temmelig ubehageligt, ikke en vind og 30 gr. kl. 9 om aftenen, det påvirker aktiviteterne. Turen til Luzern går gennem utallige tunneller og over et pas. Hjem hvor vi endelig kan være på altanen, nu hvor solen er gået ned.

27. juni

Endnu en hed og lummer dag. 34 gr. Vi kørte til Meiringen, hvor der er en 1,4 km lang slugt, Aareschluckt. Her løber floden Aare gennem slugten, det giver kølighed og larm! Man kan gå gennem slugten ad en gangbro og gennem tunneler i klippen.
Vi gik turen både frem og tilbage, meget spektakulært. Det er så varmt, at det ikke blev til flere aktiviteter i dag.

28. juni

28. juni Så blev vi alligevel imponeret. Vi tog turen via Lauterbrunnen ind i dalen, der ender med landsbyen Mürren. Her rejser sig høje klipper på begge sider og vandfald falder direkte ned mange steder.

Ved landsbyen Trümmelbach finder man det Unesco berømte Trümmelbachfälle. 10 gletscher vandfald inde i bjerget afvander bjergmassivet Jungfrau. Man kommer ind i bjerget via en stor elevator op til 6 vandfald, herfra går turen ad trapper inde i tunnelen til de næste step.
Sikke en masse vand. 20.000 liter i sekundet buldrer og brager ned gennem bjerget (vær forberedt på at blive våd). Helt fantastisk, skal absolut ses.

Efter let frokost på stedet kørte vi til Grindelwald, hvor man kommer meget tæt på bjerget Eiger 3900 m højt. Det er kendt for sin nord side, som først meget sent blev erobret af bjergbestigere. Den er meget stejl. Det blev nok den flotteste dag i denne uge. Stadig 31 gr. men det lufter dejligt i dag.
Sidste dag i Schweiz, i morgen går turen til Mosel, hvor der er lovet 38 gr søndag, pyh.

29. juni

Transportdag En fin tur via Basel ind i Frankrig. Gennem Alsace, Lorraine og de nordlige Vogeser til Saarbrücken. Gennem Saarbrücken og utallige rundkørsler til vi endelig fandt motorvejen videre.

En vej vi aldrig har kørt før. I Hünsrück og omegn er der virkelig focus på alternativ energi. Masser af solcelleanlæg og kæmpe vindmølle parker. Dejligt at se. Fra motorvejen gennem små landsbyer og ned ad stejle veje til Mosel floden, hvor vi hurtigt fandt vores hotel. Det ligger direkte ned til Mosel promenaden med udsigt til flod og vinbjerge.

Eneste ulempe, trafikstøj. Vi nåede en lille tur ad promenaden til midtbyen, hvor der lørdag aften er gang i turbåde med musik og dans, ølstuer og spiserestauranter. Godt vi bor lidt væk fra midtbyen.

30. juni

Den varmeste dag, Europa koger, vi har målt 38 grader i dag. Efter morgenmad i den hyggelige weinstube, gik vi en tur langs floden ud af byen. Heldigvis er der skyggefulde træer og bænke at hvile sig på.

Hvor vejen slår et sving ligger et stort Fransziskaner kloster, Ebernach kloster. Det er i dag hjem for mentalt handikappede og her er også seniorboliger. En dejlig have, en stor køkkenhave, og egne vinmarker omkranser stedet.
  På floden sejler stadig masser af flodpramme, nogle med kul, nogle med skrot. Der ses også mange krydstogtskibe/pramme der sejler op ad floden, og tilbage igen.

De lægger til land nogle enkelte steder. En populær ferieform, men man kan jo ikke lige stå af, hvis man møder noget spændende.
Måske er det den bekvemme form og det sociale samvær der trækker, hvem ved? Men et spændende liv på floden, som vi kan kigge på fra vores balkon.

1. juli

Dagen begyndte med et velkomment temperaturfald, nu har vi kun 26 gr og let vind. Behageligt. Vi kørte turen til Koblenz langs floden og forbi de mange små byer. Vinmarker overalt på de stejleste skråninger, det må værre svært at høste og utroligt, at man kan købe en flaske vin til 40 kr. med alt det besvær.

I Koblenz gik vi langs Mosel ud til Deutshes Eck, hvor Mosel floden løber ud i Rhinen. Et flot sted med mange turister. Den monumentale rytterstatue af kejser Wilhelm den 1.skuer ud over floderne fra en højde af 37 meter.
Vi fortsatte op i Altstadt, den gamle bydel med gågader, masser af restauranter og flotte gamle ejendomme. Frokosten nød vi på en skyggefuld plads med udsigt til gade livet.Turen tilbage til Cochem kørte vi på den modsatte side af floden.

2.juli

I dag kørte vi langs floden med første stop i Zell. Her vokser vinstokkene meget højt oppe, derfor har nogle af vin etiketterne teksten hochgewächs.

Vi nød byen og et glas Zeller Schwartze Katz ved floden. Moselvin har et lidt blakket ry i Danmark pga, de mange billige sammenstukne vine man kan købe i grænsebutikkerne.
I vores øjne er kvaliteten lige så høj som i Alsace, og der findes alt fra den tørreste til den mest hvinende søde hvidvin.

Efter Zell tog vi til Traben Trarbach, et gensyn med tvillinge byen hvor vi holdt efterårsferie for omkring 10 år siden. Den ligner sig selv, med den flotte bro med porten på Trarbach siden.

Her spiste vi frokost i en dejlig have til et hotel med udsigt til floden. Flammkuchen er ikke en kage, men en slags meget tynd pizza(helt sprød) med fyld af skinke, løg , porre og creme fraiche. Den bliver serveret på et træ bræt og det er lækkert.

Vi fik købt lidt vin til hjemturen, både trocken, halbtrocken, og auslese (god til ost og dessert) efter at have smagt på varerne.

3.juli

Dagens store oplevelse var det legendariske Burg Elz. Borgen ligger på en massiv klippe omgivet af floden Elz.
Borgen har været i den samme families besiddelse siden 1100 tallet og det er den eneste borg i området, der aldrig har været ramt af krige, og derfor står helt indtakt i dag. Dette skyldes familiens store indflydelse både politisk og socialt, hvor de altid har kunnet beskytte sig selv.

Vi tog turen op på bjerget og valgte at gå turen gennem skoven ned til borgen. En tur på 1,7 km, som er fint markeret.

Det er et eventyr slot, utallige tårne rejser sig omkring den indre slotsgård. En guided rundtur førte os gennem de fine rum med riddersalen som den største. Tilbage til bilen gik det opad, det var varmt.
Et dejligt glas moselvin på promenaden fuldendte en god dag.

4. juli

Denne borg har været ejet af både konger og kurfurster. I 1868 købte den velhavende jernhandler Louis Ravene borgen og satte den i stand. Under 2 verdenskrig blev den igen beskadiget, staten overtog den i 1949. Den blev senere genopført og ejes nu af byen Cochem.

Også her er der guidet tur på både tysk og engelsk. Fine møbler og skjulte døre med hemmelige udgange gør turen spændende. Fra en balkon på borgen er der en helt forrygende udsigt over Mosel floden og vinbjergene.

En frokost i byen, lidt shopping og en slentretur langs floden fuldendte denne dag.

5. juli

Sidste dag ved Mosel. I dag tog vi på sejltur på floden. En skøn tur med udsigt til små byer, borge og vinmarker. Vi passerede turbåde og flodpramme, mens vi nød et glas vin ude på dækket.

En dejlig afslutning på opholdet i Cochem.

6/7. juli

Hjemtur, med overnatning i Wildeshausen syd for Bremen.

Lørdag aften på hotellet med barbecue i haven.

Alt var optaget, men vi fik et bord og nød alt i salater, kartofler, masser af forskelligt vildt, kylling og pølser, en meget flot buffet.

De lokale kommer åbenbart og spiser her, lækkert.

Vi var helt hjemme kl. 15.30 efter en skøn ferie med masser af sol, varme og oplevelser.