Loire i Frankrig - Schwarzwald i Sydtyskland

Klik og du får et større billede

Villandry   Azay le Rideau   Chenonceau

Efter i 2 sæsoner at have svigtet vores favorit land i Europa, gik turen igen til Frankrig. Denne gang til Loire, hvor vi aldrig har været før.

Vi boede i Chinon 40 km fra Tours, her blev den berømte digter Rabelais født og byen bærer præg af hans bøger om Gargantua , denne småfede lidt frivole skikkelse.
En kæmpe statue på markedspladsen af Jeanne D'arc til hest vidner om hendes besøg her hos kong Charles den VII. Der var hedebølge op til 38 gr., så alting gik lidt langsomt. Vi nåede dog at se masser af smukke haver, slotte, borge og klostre. Vi nød det smukke landskab med vin marker og frugtplantager.

En følelse af, at her i Loire er franskmændene meget smilende, humoristiske og imødekommende. Vi havde nogle super oplevelser både hvor vi boede, og alle steder hvor vi kom frem. Dejligt.
Det er tydeligt at her boede kongemagten og eliten i gamle dage. Masser af Chateauer med pomp og pragt og en spændende historie, så det var det nødvendig at vælge

I mange år har vi kørt forbi de grønne bjerge i Schwarzwald. I år skulle området udforskes. Vi boede i Hornberg, en meget lille bjergby med den flotteste udsigt. Den ligger tæt på både Frankrig og Schweiz.

Der er masser af muligheder for vandreture og cykelture i omegnen på fint afmærkede ruter. Vi besøgte de små byer langs Rhinen, søerne i området og en tur til Rheinfall (Europas største vandfald) i Schweiz blev det også til. Det er bestemt et dejligt område, som klart kan anbefales.

15/16/17. juni

Turen til Loire gik gennem Tyskland med første stop i Wildeshausen. Et lille hyggeligt gasthaus (Landhaus Zum Thurm Meyer), med et ok værelse og god borgerlig mad. Hotellet ligger skønt på en villavej med smukke huse og store træer. Meget roligt.

Gennem Belgien med næste stop i Cambrai, der ligger tæt på grænsen mellem Belgien og Frankrig. Her fik vi en dejlig overraskelse. Havde valgt et bed and breakfast, Mon doux repos, en gammel villa fra Art Deco tiden. Huset har en vidunderlig have og værtsparret er meget imødekommende. Super morgenmad på deres veranda. Frisk kaffe, juice udvalg af franske oste, skinke, marmelade og omelet, hvis ønskes. Alt serveret på fint porcelæn og rigtig kaffekande.

Herefter den sidste kørsel til vores lejlighed i Chinon. Ankom sidst på eftermiddagen til et meget service minded personale i receptionen. Lejligheden ligger på 2 sal lige ud til swimming poolen. Her er alt hvad man behøver.
Nåede lige indkøb i Leclerc inden ankomsten. Det er varmt 29 gr.

18. juni

Chinon   Chinon   Chinon

Efter den megen kørsel , nød vi at daske rundt i byen og langs floden. Smukke renæssance huse, som dog trænger til en kærlig hånd, krisen kradser også her.

Man kan tage en stor elevator bag rådhuset op til Fortetresse du Chinon, en stor borg med en fantastisk historie.
Vi besøgte stedet og var oppe i flere af tårnene, hvor man viser rekonstruktioner af tidligere tiders slag på video.
Der er en formidabel udsigt til byen og hele dalen. Borgen har været residens for mange kongelige i middelalderen. Henry den 2 af England, Greven af Anjou, Charles den 7 af Frankrig, der i 1400 tallet modtag Jeanne d'Arc her.

Efter besøget tog vi hjem til en sen eftermiddag på terrassen og i poolen. Vi har allerede nydt en af deres skønne vine, vi glæder os til flere. Loire er jo hvidvine, men i Chinon laver man faktisk også rødvin af den sjældne drue Cabernet Franc.

19. juni

Villandry barneværelset   Villandry   Villandry spisesalen

Her er virkelig hedt i dag 36 gr, det indvirker på aktivitets niveauet. I dag tog vi til Villandry, hvor der ligger et Chateau med nogle pragtfulde haver.
Chateauet har været i familien Carvallos eje i ni generationer, det er smagfuldt restaureret og rummer smukke saloner og soveværelser.
Jeg faldt fuldstændig for børneværelserne på 2 etage. Her har barnepigen boet sammen med babyer og lidt større børn. Meget charmerende med gammelt legetøj og bøger, en fin skrivepult og smukt opredte senge.

Ornamenthaven   Vandhaven>
Haven eller haverne er guddommelige. Haven er opdelt i 7 forskellige dele. Ornament haven, skovhaven, vandhaven, solhaven, labyrinten, krydderihaven og køkkenhaven, som er inddelt i smukke firkanter kantet med buksbom og her er alverdens grønsager, meget lækkert. I ornament haven er temaet "kærlighed" og her er både hjerter, sommerfugle, brudte hjerter og tragisk kærlighed symboliseret ved sværd og daggerter, alt smukt klippet i buksbom.

En meget lang og varm spadseretur førte os igennem det hele og det var magisk.

Efter lidt sen frokost her, kørte vi til Azay de Rideau, hvor der ligger et sandt tornerose slot.
På en lille ø i Loire floden omkranset af vand og en smuk park ligger slottet smukt med sine mange tårne. Desværre var slottet lukket indtil juli, men parken var åben. Det er blevet flot renoveret udvendigt og vi nød en tur i parken under de skyggefulde træer.

Kl. er 19.30 og det er stadig varmt på terrassen, vi venter med middagen til efter kl. otte, når skyggen kommer. Herren i huset har lige skænket mig et glas hvidvin af den herlige vin fra Cheverny. Den vil jeg nyde, mens solen forsvinder.

20. juni

Køkkenet
  Bemærk gobelinerne>

Chateau de Chenonceau er lidt af et tilløbsstykke. Her er alle nationaliteter, skoleklasser, børnehaver, og grupper, godt slottet er så stort, at der er plads til alle, og det er et exceptionelt sted.

I 1547 donerede Henri den II slottet til sin elskerinde Diane de Poitier, Hun anlagde haven og udsmykkede slottet. Efter Henris død overtog hans enke Catherine af Medici slottet og Diane blev forvist til Chaumont. Catherine lod galleriet bygge, det krydser floden i 2 etager. Det er 60 meter langt og 6 meter bredt. Fra det grønne værelse regerede hun Frankrig til hendes søn Henri III blev myndig.

Under 1 verdenskrig blev galleriet brugt som militær hospital og over 2000 sårede blev plejet her. Under anden verdenskrig gik demarkationslinjen gennem floden, og mange flygtninge og jøder blev reddet gennem galleriets gang.

Slottet er smukt udstyret med møbler og gobeliner nogle steder fra gulv til loft. I alle rum står der fantastiske friske blomster dekorationer fra slottets egen have, Imponerende er køkkenet, der har adskillige rum fyldt med kobbertøj og redskaber. Selv tjenestefolkenes spisesal er pompøs.

Leonardo da Vincis hus
Efter en rundtur i haven gik turen videre til Amboise, hvor Leonardo da Vinci opholdt sig i sine sidste år. Huset er smukt restaureret og man ser hans studere kammer og skitser til malerier. Alle møbler i huset er tunge renæssance møbler fra den tid.

En stor del af huset er helliget hans mange opfindelser, Alt sammen vist på video og i små modeller. Den mand var et geni. Også her en spændende have.

Tilbage i Chinon i 37 gr. varme ikke engang poolen giver afkøling. Middag på terrassen med den gode Loire vin til. Dejligt.

21. juni

Saumur Loire Saumur Saumur

Årets længste dag. Vi tog til Saumur, en af de lidt større byer i Loire dalen. Turen gik langs Vienne floden gennem små landsbyer og vinmarker, en smuk tur. Byen ligger dejligt lige ned til floden. Den har hyggelige restauranter og gågader med masser af shopping.

Derfra kørte vi til Fontevraud Abbey. Her ligger et meget fint kloster. Klostret har huset både nonner og munke, men blev ledet af en Abbedisse. Kirken er opført i gotisk stil, den er kæmpe stor, næsten fri for udsmykning med høje søjler og smukke glasmosaikker. Her ligger Richard Løvehjerte begravet. Herfra går man ind i klostergården, hvor en søjlegang omkranser en smuk have.

Gennem en port kommer man ind i endnu et gård rum, hvor alt er smukt istandsat. En stor oplevelse. Stadig varmt 37 gr. Ikke en vind, trykkende. Aktivitets niveau under middel. Vi har aldrig drukket så meget vand!!!

22. juni

I dag gik turen til Tours. Byen er hovedsted i region Indre-Loire og rummer en masse flotte officielle bygninger, men også en gammel bydel med gamle bindingsværkshuse.

Det er byen hvor Morten Bisp var biskop helt tilbage i 300 tallet, og historien siger, at da han skulle udnævnes, ønskede han det ikke og gemte sig i en gåse sti.

Gæssene skræppede op og han måtte modtage udnævnelsen. Som hævn spiser vi gåsesteg den 10. november. Vi så kirken St. Martin, der er bygget over hans grav.

Basilikaen St. Gatien minder om Notre Dame i Paris i byggestil, den er utrolig smuk med utallige glas mosaikker hele vejen rundt. I et sideskib er der nogle nye moderne mosaikker, meget smukke.

Efter besøg her, gik vi en tur langs floden, der her er så bred, at der er øer i midten. Fiskere står her og håber på fangst, mens hjemløse sover i hængekøjer mellem træerne. Det er en livlig by med megen trafik. Vi fandt dog parkering 3 etager under jorden, men det var alles kamp mod alle. Godt chaufføren er uden nerver, selvom tålmodigheden bliver sat på prøve. Stadig varmt, helt op til 38 gr. i dag.

23. juni

Midsommer. I dag er det kun 27 gr. Vi brugte tiden til at udforske Chinon, hvor vi bor.

Smalle gyder med gamle middelalder huse, nogle med det oprindelige bindingsværk. Ældgamle platan træer langs floden og en stille hygge uden megen turisme.

I en sød forretning købte vi noget porcelæn, ejeren stod udenfor, en meget imødekommende og humoristisk mand. Da det skulle pakkes ind, kaldte han på konen, stop talking - sagde han med fingrene, hun stod ude på gaden og snakkede. Vi fik vores skåle under megen latter, han var imponeret over den smule fransk vi taler, selv talte han udmærket engelsk.

Rosevin på Cafe de la Paix afsluttede en god formiddag. I morgen går turen til Sydtyskland, der er købt ind og der skal pakkes.

24. juni

I dag flyttede vi os så 750 km til Syd Schwarzwald. Via Orleans til Beaune i Bourgogne og videre til Mulhouse over grænsen til Tyskland.

Det var en tur gennem Loire og Bourgognes spisekammer. Kornmarker i det flade Loire og pludselig står der "Vous êtes en Bourgogne". Her går græssende Charolais kvæg og der er vinmarker op ad skråningerne.

Landskabet forandrer sig og bliver mere og mere bjergrigt. Efter grænsen til Tyskland kørte vi sydpå igen med frakørsel i Lörrach og herfra gik det opad på små bjergveje til vores nye domicil i Hornberg, Dreilaenderblick.

Huset ligger med en vidunderligt udsigt over bjergene og man kan se helt til de Schweiziske høje tinder. Vejret er køligere 25 gr., men vi er også i 1100 m højde. Dejlig frisk luft.

25. juni

Lejligheden er skøn, her er alt i moderne udstyr, læsestof, forslag til udflugter og en hjemlig følelse, tydeligt det er en privat udlejer, der er kælet for tingene.

En skøn overdækket terrasse, hvor måltiderne indtages, med udsigt til alt det grønne.

Vi udforskede området lidt, skulle finde ud af hvor der kan købes ind. Der er 15 min kørsel til nærmeste supermarked, ad små skovveje, men det må vi tage højde for. Vi fik en times sol i haven med den flotte udsigt og bagefter 1 time i fitness rummet, tiltrængt efter så lang tid i bilen.

26. juni

Vågnede op til strålende sol og blå himmel. Tæt på Hornberg ligger Hornberg becken et kæmpe pumpekraftværk, det største i Europa, der er bygget på toppen af bjerget. Reservoiret kan indeholde op til 10mill m3 vand. Man kan gå derop ad en stejl sti, men man må ikke komme ind til selve reservoiret.

Fra udsigtspunktet var der en blændende udsigt. I det klare vejr kunne vi se Jungfrau i Schweiz og lang ude også Mont Blanc. Hele alpemassivet stod klart, udover udsigten til Schwarzwalds bløde bjerge og skove. Imponerende.

Derefter gik vi turen rundt om bjerget ad en fin sti, der går lidt længere nede. Sommerfugle og guldsmede svirrede rundt og vilde blomster groede alle vegne, en dejlig tur på omkring en times tid. Derefter skulle der købes ind, turen gik til Rickenbach, hvor der ligger et stor EDEKA supermarked, vi købte selvfølgelig tysk vin nu, denne gang fra Baden.

27. juni

Udflugtsdag. Flot vejr let skyet og 25 gr. Turen gik ad snoede bjergveje, gennem den ene velplejede landsby efter den anden. Husene med de karakteristiske tage, der går ned over murene også i gavlen har flere stokværk, som er pyntet med smukke frodige blomster. Høet er slået og markerne står grønne, et meget flot landskab. Første stop var Todtnau, hvor Tysklands højeste vandfald ligger. Vi gik turen til vandfaldet, det er højt, men er set større både i Østrig og Schweiz, men et dejligt sted.

Herefter gik turen til Schluchsee, turen gik gennem et ski område med mange lifter og det er også et sted med mange kur steder og klinikker. Luften er frisk og sikkert god for rekonvalecenter. Vi kørte en lille omvej til byen Rothaus, hvor der ligger et kæmpe statsejet bryggeri, der stammer helt fra 1791. Der er mulighed for at besøge det, men vejret var for godt.

Så vi kørte tilbage til Schluchsee og så den meget moderne St. Nicolaus kirke, der ligger på byens lille torv. Den er bygget fuldstændig som et schwarzvalder hus udvendig med et smukt tårn i skifersten. Indvendig meget moderne og meget smuk. Frokost på torvet på terrassen med kig til kirken, og selvfølgelig ledsaget af en Rothaus bier.

Efter frokosten en lille gåtur langs søen, hvor der sejles og bades, de må jo nøjes, de stakkels germanere, der har så langt til havet. Hjemturen gik direkte gennem skove og enge. En spændende dag.

28. juni

Regn og torden i nat. Men opklaring. Vi kørte de 20 km til byen Bad Säckingen, der ligger ned til Rhinen tæt ved den Schweiziske grænse. En dejlig by med en god stemning. Byen har en kerne af gamle borger huse "Altstadt", meget velbevarede.

Den store kirke er byens vartegn. St. Fridonlinmünster hedder den, bygget i flere stilarter. Indvendig kunne vi beundre de smukke kalkmalerier i loftet. Under kirken ligger en krypt fra år 1000 også med fine kalkmalerier, der stadig kan ses.

Tænker på sangen "De smukke unge mennesker" for byen er præget af at være undervisnings by for hele oplandet. Vi gik tur langs Rhinen, der her er meget bred og ud til Schloss Schønau et gammelt Herrenhaus, der nu huser flere museer. Slottet ligger i en fin park med en statue af Trompeteren fra Säckingen. Vejret var flot med 28 gr. Man kan krydse floden på en gammel overdækket og meget lang træbro, i sig selv spændende.

Vi nød både frokost, kaffe med jordbærtærte og senere et dejligt glas Pinot Grigio hvidvin i en af de gamle gader. Sjovt at iagttage folk, en lille dreng, måske 2 år med kasket, sut og begge hænder i lommen, var ikke til at stå for. Smukke unge studerende, mødtes, snakkede og nød deres is. Skønt at kunne sidde ude et så dejligt sted. Kan anbefales.

29. juni

Igen udflugtsdag. Tog til den lille Rhinby Laufenburg. Den ligger direkte til floden, også her er der en fin Altstadt med flotte middelalderbygninger.

Det særlige ved byen er, at den er delt mellem Tyskland og Schweiz. Man går over floden og så er man i Schweiz, det må være mærkeligt. En lidt stille by, ikke meget liv en torsdag formiddag, men spændende.

Herfra kørte vi til Schaffhausen, der ligger i Schweiz ikke langt fra Bodensøen. Her findes Europas største vandfald Rheinfall, og det er stort. Ikke i højde, men i bredde. Imponerende.

Man kan sejle helt tæt på faldet og der er en dejlig tur langs floden, så man kan se det fra alle sider. Desværre også et meget kommercielt sted med dårlig mad og høje priser. Men absolut værd at køre efter.

30. juni
Sidste dag i Schwarzwald. Strålende solskin og en lidt kølig vind. 23 gr.

Vi gik en dejlig tur i omegnen, stedet er et flot udgangspunkt for vandreture og cykelture. En sidste gang nød vi de flotte udsigter til bjergene i Schweiz og de grønne højder her.

Eftermiddagen på langs i solen med bøger og kryds og tværs. I morgen går det nordpå med et lille stop nord for Hannover i Burgwedel.

1/2 juli

Hjemtur i gråvejr. tre timers regn på A7 fra Kirchheim nordpå. Vi overnattede nord for Hannover.

Det var lørdag aften og igen kan man forundres over at alt er optaget i restauranten på et lille gasthaus. Vi fik dog et bord og nød den sidste velskænkede fadøl og den sædvanlige schnitzel inden hjemturen næste dag.

En dejlig ferie med gode oplevelser er slut.