Chamonix Mont Blanc - Lago d'Orta Piemonte

Klik og du får et større billede

Sommerferien i år blev et gensyn med vores yndlingssted Chamonix Mont Blanc i de franske alper. For os er det et magisk sted. Her er alt, hvad man kan ønske sig til en aktiv ferie. Det er det smukkeste sted, når man som i år havde fuld sol, en fantastisk blå himmel, masser af sne på bjergtinderne, og frodighed på bjergskråningerne og i dalen.
Byen er også hyggelig med sine mange cafeer og sportsbutikker. Her er en afslappet stemning og påklædningen er uformel og sporty. Det blev til et gensyn, men også til nye oplevelser.

Herfra gik turen gennem Mont Blanc tunnelen til Norditalien og Piemonte. Vi opholdt os en uge ved den lille sø Lago d'Orta, der ligger lidt vest for Lago Maggiore. Søen er ikke så overrendt og her er meget smukt. Hovedbyen San Giulio er en gammel middelalderby med meget smalle gader og smukke gamle huse. Byen er bilfri, hvilket kun er dejligt. Herfra kunne vi nå mange spændende steder samtidig med, at der blev tid til afslapning. Orta søen kan anbefales, hvis man søger ægte italiensk stemning og smukke omgivelser.

18/19/20. juni

I år har vi jo valgt at tage den med ro på vores tur til Chamonix Mont Blanc og Lago d'Orta. Vi startede først ved middagstid og nåede første stop sidst på eftermiddagen. Bispingen ligger på Lüneburger Heide og er vores favorit sted til en overnatning. Vejret var dejligt, så en spadseretur inden middagen gjorde godt. Byen var ved at gøre klar til Heide marked om søndagen, så der var flag og boder opsat.

Næste morgen gik turen videre til Bensheim, der ligger lidt nord for Heidelberg i Rhindalen. Hotellet er beliggende lige ved byens park, Parkhotel Krone, hvor et orkester bestående af unge mennesker spillede big band musik. Vi nød musikken og folkelivet i parken. Børn spillede minigolf og de ældre udkæmpede drabelige kampe iført ridder tøj. Sjovt. Middag på hotellet, en kæmpe schnitzel med salat og pommes, alt for meget, men fint hotel og dejlig morgenmad.

Mandag gik turen videre i strålende sol. Vi holdt frokost ved rastepladsen Gruyere i Schweiz, dejlig udsigt til søen og gode omgivelser. Forbi Montreux og gennem Martigny og op over bjerget til passet Col de Forclaz. Vi ankom til vores hotel i Les Praz sidst på eftermiddagen og sikke et syn. Solen stod klart over Mont Blanc massivet, der var masser af sne, der gik temmelig langt ned ad bjerget i år. Et syn vi aldrig bliver trætte af, selvom vi har været her mange gange.

21. juni
Vågnede op til gråvejr og småregn. Ikke et vejr til højder. Vi kørte til Chamonix og gik rundt i gaderne og genså alle de kendte steder. Formiddagskaffe på torvet og frokost på et Creperie, hvor vi fik lækker pandekage med skinke, ost og salat. Derefter en lille tur til Les Houches, hvor vi også har boet. Nu lysner vejret og toppene kan igen ses. Aftentur forbi golfbanen, der er meget skønt beliggende her i Les Praz.

22. juni
Cest la vie. En strålende dag, blå himmel, ikke en sky og 26 gr. I dag har vi været i højderne. Vi besluttede at gå ind til Chamonix, en tur på ca 25 min langs med floden, gennem byen og den lange vej op til telecabinen til Le Brevent. Første stop Planpraz, og derefter med den store cabine frit svævende i luften op til Le Brevent, der ligger i 2500 m højde.

En fuldstændig fantastisk oplevelse at se hele Mont Blanc massivet fra denne side og højde. Her kan man rigtig se hvor højt bjerget er. Vi nød en drink her på den lille cafe, der nærmest svæver i luften, inden vi igen tog ned til Planpraz. Nogle vælger at gå ned, en hård tur, der det meste af vejen går i sneen.
Tilbage ved Planpraz nød vi vores picnic i solen, og havde en sjov oplevelse. To ældre herrer fra Chamonix nød også deres frokost her. Den bestod af en flaske rødvin i fine glas, ost, skinke og brød. Torben spurgte, om vi måtte fotografere dem, hvilket de sagde ja til.

Et øjeblik efter bød de os på rødvin og ost, da de hørte, vi var fra Danmark. Franskmænd er både høflige og gæstfri, det har vi ofte oplevet. Tilbage i Chamonix, "hvor det var meget varmt", stod den på en kæmpe is inden vi begav os hjemad langs floden. Nu var der gang i river rafting, sjovt at se. En super dag.

23. juni
Endnu en forrygende dag, med sol og ikke en sky. Temperaturen ligger på 28 gr. Vi startede dagen med et besøg i "Gorges de la Diosaz" en slugt, der har udgangspunkt i Servoz. Slugten har været kendt siden 1875 og har 5 vandfald. Man går opad på fine trapper, der nogle steder er hængt udenpå klippen. Slugten ender med at blive ganske smal og vandet fosser ned gennem klipperne. En forfriskende tur på en meget varm dag.

Derefter kørte vi til Les Houches, hvor vi jo har boet flere gange. Vi tog telecabinen op til Le Prarion, hvor man har et fantastisk vue over mod Bionnassy gletsjeren. Vi nød vores frokost her og var heldige. Pludselig lød en infernalsk larm, det var gletsjeren der kælvede.

Vi gik en lille vandretur rundt på det dejlige område, hvor der er masser af lifter til skisporten om vinteren. Det er også et yndet sted for mountain bikere. Alpeblomsterne var i fuldt flor, meget smukt.
Aftentur rundt i Les Praz, et område med mange fine "chalets", man må beundre det flotte tømmer arbejde, der bliver udført.

24. juni
Vores sidste dag i Chamonix. Stadig flot vejr. Dagen startede med en tur til Montroc, hvorfra vi gik en lille tur til "Les Frasserand", en lille pitoresk og oprindelig by med masser af blomster og smukke haver.

Derefter et gensyn med Le Tour, hvor vi har haft så mange spektakulære vandreture. I år var der rigtig meget sne langs La Tour gletsjeren. Vi nød en stille øl, mens vi opfriskede turen til Refuge Albert.(Se under vandreture) Et mindesmærke for de omkomne ved lavine ulykken for nogle år siden, er også placeret her.

Om eftermiddagen spadserede vi igen ind til Chamonix, hvor årets maraton løb var i gang. Bemærk gavlmaleriet, utrolig livagtigt. Det gav en masse liv i byen, hele torvet var en stor udstilling, og opløbet var på kirkepladsen. Nogle havde løbet 80 km extrem løb, meget spændende at se.
Dagen sluttede af med et besøg på Musèe des Cristaux, hvor der er udstillet mange fine fund af krystaller fra hele verden. Her er også et alpin museum, der beskriver de første bjergbestigere og hvordan man har bygget Refuges højt oppe. Meget lærerigt.

25. juni
Flyttedag til Lago d'Orta i Piemonte.

En nem køretur, der starter med kørsel gennem Mont Blanc tunnelen. Igen må man beundre nutidens ingeniør kunst. Sikkerheden er i højsædet efter den grimme ulykke for en del år siden. Lastbiler kører i konvoj igennem, og personbiler skal holde 150 m afstand, og det bliver overholdt.
Vi kørte gennem Piemontes frugtbare landskab med masser af vin og majsmarker til vores bestemmelsessted ved Lago d'Orta.
Hotel Giardinetto ligger bedårende direkte til søen og her er alle bekvemmeligheder. Dejlig terrasse direkte til søen, hvor vi kan iagttage livet på søen. Der bades og sejles, og søen bliver brugt som transportmiddel, mange ankommer til hotellet med båd.

26. juni
Søndagen blev tilbragt med et besøg i Orta San Giulio, hovedbyen ved søen. San Giulio er en gammel middelalderby med ældgamle huse, små gyder og torve.

Byen er bilfri og alle gader består af små pigsten, så flade fornuftige sko er et must.

Fra Piazza Motta (byens hovedtorv), sejlede vi ud til Isola di San Giulio midt i søen. Båden går hvert kvarter og man stiger bare på og køber billetter ombord. Øen har en vej rundt, der kaldes "La via di Silenzio" og for hver 50 meter er der et lille citat om stilhed/tavshed. Her findes et kloster, hvor 80 nonner lever i fuldstændig tavshed, utroligt i 2016.

Tilbage i byen var det frokosttid, den stod på salat og pizza (hvad ellers) midt på torvet. Søndag går italienerne ud at spise, kæmpe familier, der taler uafbrudt og meget højt. Bedsteforældre og forældre med små børn på 2 år, der spiser pasta med parmesanost. Tal ikke om kræsenhed her. Tilbage på hotellet fik vi den sædvanlige eftermiddagsbyge med torden, hurtigt overstået og det frisker op, her er 31 gr. i dag.

27. juni
Mottarone ligger i højden mellem Lago Maggiore og Lago d'Orta. Vi kørte derop ad snoede bjergveje gennem små landsbyer. Udsigten deroppe er fantastisk. Man kan se Monte Rosa i Schweiz og 7 af de Norditalienske søer. Toppen kan også nås med svævebane fra Stresa.

Derefter kørte vi ned til Stresa ved Maggiore søen ad en snoet og meget dårlig vej, som de ovenikøbet ville have penge for.
Parkerede ved søen og gik en tur ad den flotte sø promenade, nok en af de flotteste og mest velplejede, vi har set.
Her ligger de pompøse Belle Epoque hoteller som perler på en snor. Hortensia buske i alle farver, små velplejede restauranter og udsigt til Boromeo øerne Isola Bella, Isola Madre og fiskerøen, hvor vi tidligere har været.
Slentretur inde i de smalle gader og frokost under platan træerne, jo, man lærer at søge skygge.

28. juni

Højt oppe på halvøen ved Orta San Giulio ligger Sacro Monte, det hellige bjerg. Stedet er på Unescos verdensarv liste.
Vi besøgte stedet i dag og der er meget smukt. Gemt i en park lignende skov med store skyggefulde træer ligger 20 kapeller. Alle er de helliget Frans af Assisi og beskriver scener fra hans liv.

Kapellerne er opført gennem det 16. århundrede og indeholder 366 statuer, der beskriver Frans' liv. Statuerne er lavet af terracotta og bemalet, nogle få er skåret i træ. Kunstnerne har brugt virkelige mennesker som modeller, derfor virker de så genkendelige selv i dag. Der er også freskoer på vægge og lofter, meget velbevarede. En flot udsigt til søen og Isola San Giulio fuldender stedet. Se det, hvis I kommer på disse kanter.

Eftermiddagen gik i den botaniske have "Villa Taranto", der ligger i Verbania ved Lago Maggiore søen. En stor meget velplejet have med 20.000 forskellige arter. Her er også et lille kapel. Flotte springvand og masser af sommerblomster fuldender stedet.
Her er åkander, hortensier, jasminer, liljer, roser, iris, kæmpe træer som Gingo Biloba og Gardenia, ja endda en afdeling med kaktus. Vi tilbragte et par timer med at trave rundt her og nød roen og stilheden.

29. juni
Vi kørte en tur. En rettere vi forsøgte at køre ind i dalen Valstrona, men nåede kun til byen Strona. Dalen er meget smal og vejen endnu smallere, det er et vandreområde, men ikke egnet til en bil, der fylder. Så vi vendte tilbage til byen Omegna og besøgte fabrikken for Alessi.

En imponerende fabrik og byens stolthed. Unik design som eksporteres til hele verden. Her er også en shop, hvor man kan købe produkterne til rimelige penge, men dyrt er det jo. Vi købte nogle småting og vendte tilbage til hotellet.
Aftensmad på en lokal restaurant med pasta, som vor mor laver den.

30. juni
I dag tog vi båden direkte fra hotellet til Omegna, hvor der var marked. En dejlig sejltur der anløb nogle bittesmå byer langs søen, som Ronco og Oiro med kun nogle få huse.

Omegna er den største by ved Orta søen med ca 16.000 indbyggere og markedet er mega stort. God stemning og masser at se på. På en restaurant mødte vi et tysk par, der hørte, vi talte dansk. De kom fra Stuttgart og havde besøgt Skagen 20 gange.
De elskede at komme der og nød Skandinavien. Vi lovede at hilse. Dejligt at høre. Solen gemmer sig lidt bag et lille skydække, hvad kun er behageligt 27. gr.

1. juli
Sidste dag ved Orta søen, som har været en dejlig oplevelse.
Vi tog ind til Orta San Giulio byen en sidste gang. Hvis man går til venstre, når man kommer ned i byen, kan man for enden af gaden komme ud på en promenade sti, der går helt nede ved søen. En god oplevelse med de fine huse og haver, der går helt til søbredden. Nogle er hele paladser med meget smukke haveanlæg.

Vi gik turen, inden vi sluttede af med dejlig piemonte vin på torvet. Her var et gøglerpar i gang med at starte forestillingen. Der var gang på line, akrobatik og jonglere kunne de også, så fint og ganske gratis (næsten).

Tilbage ved hotellet nød vi solen fra liggestolene under parasollen, der var nok at se på med nogle kiksede turister, der skulle stå på surfbræt og padle, de røg i vandet gang på gang. De havde det sjovt. Derefter skulle der pakkes til hjemrejsen.

2/3/4. juli
Så startede hjemturen. Den første del langs Lago Maggiore til Locarno, en dejlig tur, hvor vi for sidste gang kunne nyde de smukke blomster alle vegne.
Turen gik over San Bernardino passet og igen må man beundre det flotte vejanlæg. Det går opad, opad, opad med mange sving og alt er bygget på broer.

Straks vi kom på den anden side i Schweiz blev vejret anderledes, køligere og gråt. Ved Bregenz drejede vi fra motorvejen og kørte gennem byen langs Bodensøen, masser af trafik sådan en lørdag formiddag. Vi overnattede syd for Rotenburg ude på landet i Kressberg.
Et lille landhotel Zum Hirsch, hvor vi var de eneste gæster. Dejlig mad og et kæmpe værelse med alt hvad man behøver. Derfra videre ad A7 forbi Rotenburg og videre til Kassel og Hannover.
Vi tog sidste overnatning igen på Rieckmanns i Bispingen og var hjemme igen kl. 14.30 mandag efter en skøn, afslappende og afvekslende ferie.