Tirol - Alsace

Klik og du får et større billede

Vi er blevet ældre og er taknemmelige for, at vi stadig har lyst, kræfter og mulighed for at køre på individuel ferie. Og ja, trafikken er voldsom, men når man tager det stille og roligt og ikke kører de lange stræk, kan det stadig lade sig gøre. I år var ferien et gensyn med kendte steder. Den friske bjergluft i 2000 m højde er godt for sjæl og krop, vi nød stilheden, og de flotte udsigter, selvom det ikke er de strabadserende vandreture mere. Det blev et gensyn med Innsbruck og de små Alpebyer i Zillertal. I Alsace nød vi vinen, men fik også set steder, vi ikke havde været før.

21/22/23 juni

"Senioren ferien" er lig med lækkert hotel, god mad og god tid. Vi er blevet ældre og tager den med ro. Vores ferie i år gik til Mayrhofen i Østrig og derefter til Alsace. Mens herren i huset nyder alle de flotte biler på autobahnen, skal vi jo ikke glemme, at Tyskland er et meget smukt land.

Jeg nyder de flotte udsigter, de grønne og skovklædte bakker og det frodige landbrug. Efter overnatning i Bad Fallingbostel på Lüneburger Heide og derefter i Allershausen ved Munchen, og et lille rast ved en fiskesø, ankom vi til Mayrhofen kl.14 lørdag.

Et dejligt hotel, Hotel Berghof, hvor vi fik en suite med stue, soveværelse og 2 badeværelser og dejlig stor terrasse. Hotellet ligger midt i byen og har alle faciliteter. Forkælelse: Ja. Aftensmaden var lækker, en kæmpe forrets buffet med alt i supper, salater og varme retter. En serveret hovedret efter eget valg, og ikke mindst til glæde for herren i huset en stor dessert buffet. Vi glæder os til mere.

24 juni

Søndag og meget er lukket. Vi kørte turen op til Gerlos passet igennem Gerlos by, der er en stor turist by både sommer og vinter. Velholdte huse og flotte hoteller i Østrigsk stil. Selvom vi har været her mange gange, fryder det stadig, at se de smukke grønne bjerge og tyroler huse med blomster overalt. Køerne går stadig frit rundt med deres klokker, så pas på. På vejen besøgte vi den store stausee Durlassboden, den rummer 50,7 mio m3 vand og er et besøg værd. Man går op ad utallige trappetrin for at nå op til dæmningen. Det er muligt at gå rundt om hele søen 13 km. Spændende. Vejret smukt ,sol og 23 gr.

25. juni

Gråvejr. Efter overdådig morgenmad, hvor man virkelig har svært ved at begrænse sig, besluttede vi at køre til Innsbruck. Her var vejret klart med solskin. Mærkeligt som vejret kan skifte fra dal til dal. Det blev et gensyn med den gamle bydel, de flotte borgerhuse, "Det gyldne tag", der stadig tiltrækker masser af turister, nu med overvægt af japanere, og de små hyggelige gyder. Men ellers er byen som alle andre. Der blev tid til lidt shopping til os begge, frokost og hvidvin på torvet inden turen gik tilbage til Zillertal.

26. juni

Naturen bliver ordineret som medicin, og hvor er det rigtigt. Vi tog kabelbanen op til Penken i 2095 m højde, en helt moderne og ny bane med plads til 24 i hver kabine. Den friske bjergluft, de smukke udsigter til høje bjerge med evig sne, de blomstrende enge helt gule af smørblomster, de smukke alperoser der står på spring og stilheden, det er da godt for helbredet.

Vi gik turen op til Penken jock 1,5 time opad , og nød et glas Grüner Veltliner her, mens vi fik kræfter til nedturen mod bjerg stationen. Det er et stort skisportsområde, men meget er lukket om sommeren. Paragliderne har en fest, sjovt at se dem springe ud. En dejlig dag.

27.juni

Endnu en dag i højderne. Vi tog med kabelbanen op til Ahorn plateauet 2000 m o.h.. Her er gjort meget ud af at give en god oplevelse. Legeplads og solsenge, alt lavet i træ, meget flot. Vi gik en panorama tur, igen med flotte udsigter. Her er også et område, hvor falkonerer giver opvisning med deres store fugle.

Som altid i bjergene kan vejret skifte pludseligt. Dejligt solskin ved start og pludselig lukker alt til i skyer og det bliver koldt. På panorama restauranten fik vi selvfølgelig gullash suppe at varme os på, mens vi ventede på opklaring. Kabelbanen til Ahorn har den største kabine i Østrig med kæmpe panorama vinduer, endnu en god oplevelse.

28. juni

En gråvejrs dag med småregn. Byen Schwaz er en gammel sølvmineby, og det er stadig muligt at komme ned i minen. Det siges at nogle af de mest velhavende mennesker i Europa boede her i middelalderen. Byen har stadig nogle flotte huse og en meget smuk kirke. Ellers er byen ikke noget særligt, men er man til shopping er her et flot indkøbscenter.

29 juni

Sidste dag i Mayrhofen. En perfekt dag til en vandretur. 22 gr. let overskyet og ingen vind. Vi gik turen fra Mayrhofen til Hippach. En tur på 10 km frem og tilbage. Turen går hele tiden langs Ziller floden og er ganske let. Godt for kredsløbet og humøret.
En række kunstnere har lavet skulpturer i træ langs ruten og man kan iagttage de unge mennesker der river rafter ned ad floden. Der var godt gang i den, efter regnvejret i går. Vi forlader i morgen det lækre Hotel Berghof, hvor vi har nydt de mange faciliteter og den flotte service. Nu går turen videre til Alsace, og vi siger farvel til fadøl og goddag til noget god Alsace vin.

30. juni

Transportdag. Fra Mayrhofen til Riquewihr i Alsace. Den skønneste morgen med sol og frisk luft. Turen gennem Inn dalen er meget flot med majestætiske bjerge til alle sider. Gennem Arlberg tunnelen og utallige andre mindre tunneler indtil Bregenz. Gennem Schweiz over Zurich og Basel ind i Tyskland og derefter ad motorvejen til Colmar og videre gennem de frodige vinmarker til Vores hotel i Riquewihr.

Heden er trykkende 30 gr og byen ligner sig selv med de smukke huse og al det sædvanlige turist gøgl. Denne gang vil vi op i Vogeserne, selvom vi selvfølgelig skal nyde den skønne vin. Vores hotel her "Le Schoenenbourg" er meget moderne, men beliggenheden er perfekt, derfor valget.

1. juli

Første dag i Alsace. Vi tog til KAYSERSBERG og gik turen igennem byen, inden vi kørte op i Vogeserne. Turen ad Route des cretes går gennem skov med fine udsigter. Vi gjorde stop ved Lac Blanc. Søen er ikke hvid som navne broderen ved Chamonix, med meget grøn.

I nærheden går en stolelift op, beregnet primært til Mountain bikere. Et dejligt område, men vi er forvænte med udsigter efter Østrig.

2. juli

Kørte til Colmar og havde en luksusdag, Et dejligt gensyn. Morgen kaffe på fransk maner på en lille cafe. nemlig en Grand cafe med varm mælk og en croissant.

Senere et dejligt glas Cremant i Petit Venise med udsigt til kanalen, og senere frokost på kirkepladsen. Lidt shopping blev det også til. Masser af turister, især japanere med deres selfie stænger, men hvor var de søde og smilende.

Tiden gik hurtigt, der er meget at kigge på, og mange sjove typer.

3. juli

" Den skønneste morgen i hundrede år……." Haut Koenigsbourg. Fæstningen, der knejser over Rhin dalen. Jeg var her i en anden tid, for 35 år siden, den kan stadig imponere. Bygget i 1200 tallet, nedbrændt og plyndret under trediveårs krigen. Under Kejser Wilhelm II blev den genopbygget og restaureret fra 1900 til 1908. Ved Versailles traktaten i 1919 overgik området og fæstningen til Frankrig igen.

Det er en turist magnet og også meget besøgt af skoleklasser.
De få fragmenter fra den oprindelige borg, såsom kakkelsten, friser og ornamenter har dannet grundlag for restaureringen. Smukke rustikke sale, en indvendig have, løngange, og en brønd der er 60 m dyb.

I kejsersalen er den tyske ørn malet i loftet, og hele fæstningen kan ses som et tegn på det tyske kejserdømmes magt og den tyske fortid i Alsace. Efter flere timer her kørte vi ned til Ribeauville for en sen frokost. Spiste "tarte flambe", som er en egnsret her. En spændende dag.

4. juli

Equisheim er efter vores mening den smukkeste af middelalderbyerne i Alsace. Vi gik rundturen i byen, der er bygget op som en oval med gader, der går rundt og rundt. Her er ikke mange turistbutikker, men masser af blomster og spændende små gårde inde bagved.

Efter Equisheim kørte vi til ostebyen Münster. Osten smager godt med lugter fælt, så vi købte ikke noget med hjem. Selve byen er ikke så spændende, bortset fra de mange storke. Herfra videre op i Vogeserne til Col de la Schluckt, passet er kendt fra sin plads i Tour de France. Her så lidt trist ud, da stedet er under renovering, men udsigten er flot over slugten.

Herfra videre gennem skov og udstrakte vidder til Lac Blanc igen, denne gang gik vi en lille tur langs søen. Stedet er skisportssted om vinteren. Herfra kan man gå ad en lille sti op til endnu en sø, Lac Noir, det er en ret stejl og hård rute. Området er udlagt som naturreservat og vand reservoir.

5/6 juli

Hjemtur via Strassbourg, Karlsruhe, Frankfurt til overnatning på vores sædvanlige hotel i Bispingen på Lüneburger Heide. Nu kender de os, når vi kommer, og spørger, ses vi næste år? Hyggeligt. Hjemme igen næste dag til den helt utrolig varme sommer i Danmark.