Dordogne Corrèze Lot - dagbog

• Se flere billeder.

Argentat Foie gras Collonges la Rouge

Dette område af Frankrig er ikke særligt kendt af danske turister. Vi mødte næsten ingen.Her er ingen dramatiske bjerge og overfyldte strande, ingen påtrængende sælgere eller halvdårlige spisesteder. Dette er den ægte vare. Smukke landskaber med skovklædte højder, frodige marker og floder der bugter sig. Området er spækket med historie, både den middelalderlige og den forhistoriske.Her fandt man sporerne efter det første nutidige menneske i Grottes Lascaux, og der er masser af oplevelser i de mange huler i området.Her er statelige slotte og borge, gamle ruiner og middelalder byer, der oser af charme. Det er også området med en flot gastronomisk tradition, tænk bare på trøfler, foie gras, vin og valnøddeolie.Folk her er venlige og hjælpsomme. Det er også den egn, hvor vores regentpar har deres vinslot. Så læg turen forbi Dordogne, og nyd området på den stille måde.
    Brug mine links med rød skrift.Hvis du vil vide mere.

5/6/7. juni
    Tidligt op grundlovsdag, for nu starter vores sommerferie i Frankrig. I år går turen til Dordogne, et område af Frankrig, vi aldrig før har besøgt. Vi tog turen i 3 step, første overnatning i Moers en lille by nær Duisburg.

ParisNæste dag gennem Holland med et superflot motorvejs anlæg, så gennem Belgien til vores næste stop nord for Paris. Det blev et af de sædvanligt lidt kedelige Ibis hoteller, men der er hvad der skal være. I området var der masser af store restauranter og shopping centre, så vi fik god mad og en fin sightseeing tur om aftenen.

Det næste trip var til gengæld lidt trættende, vi skulle igennem motorvejsnettet ved Paris, en lang kø, og de unge motor cyklister kommer faretruende nær, når de zig zagger mellem bilerne. Efter Paris via Orleans til Tulle og herfra videre til vores by Argentat.

8. juni
    Stedet er meget charmerende, Udsigt fra vores boligvi er blevet installeret i lejligheden, der ligger med terrasse direkte til Dordogne floden. En stor velplejet have omkranser residensen, der ligger meget roligt. Byen typisk fransk middelalderby, gamle stenhuse med lagdelte skifertage.

Fik købt ind og kunne igen iagttage de franske madammer, der parlamenterer med slagteren og mærker på frugten. Kassedamen kan nok ikke bruges i Føtex, for der snakkes livligt, så tålmodighed er en god ting. Nu skal ferien så planlægges i detaljer, og brochurerne studeres.

9. juni
    Vi startede stille ud med en dejlig travetur på 3 timer langs Dordogne floden.  Nogle steder går man helt nede ved floden andre steder længere oppe. Gennem små gader, så vi baghaver med høns og en meget flot hane der sad på gærdet og galede selvom kl. var tæt på 12.

Her er godt fiskevand, så vi så flere, der var ude med snøren. Heldigvis kan man krydse floden ved en stor dæmning, hvor der er et elværk, men kun til fods.

Tilbage til byen langs de gamle fiskerhuse ved flodbredden, der i dag huser flere restauranter. Så var der finale i French Open, hvor Nadal vandt over Ferrer. Dejlig sol på terrassen med kølig hvidvin i glassene afsluttede dagen.

10. juni
    Formiddagen brugte vi til at udforske byen med de mange små gader og gyder. Stenhus Argentat De smukke gamle middelalder stenhuse med de karakteristiske tårne og tage af skifer ses overalt. Vi besøgte kirken og fandt ud af, at der også er en protestantisk kirke i byen dedikeret til Jeanne D'arc der jo var fra Orleans ikke så langt herfra.

Efter frokost kørte vi til St. Geniez-Ô-Merle, tæt ved findes ruinen af en gammel fæstning "Les Tours de Merle". Helt gemt mellem grønne bjerge..La Maronne floden snor sig rundt om fæstningen langt nede, her står fæstningen på skuldrene af en stor klippe.

Bygget i 1200 tallet og næsten uindtagelig, var den i mange år hjem for Merle familien.
    Det var det eneste sted floden kunne krydses, så med en bro over floden kunne man opdrive told. Et meget spændende sted. Vi gik op i et af tårnene, mange trin, men med en flot udsigt til de grønne bjerge.
    På stedet findes også en have med middelalder lægeurter. Turen dertil gik gennem små veje med frodige marker og grønne skove.

11. juni
    En oplevelsesrig dag. Vi kørte til Rocamadour. Stedet var i middelalderen et af de mest besøgte pilgrimssteder i Europa, besøgt af både konger, adelsmænd og gejstlige. Lokalt beskriver man bebyggelsen sådan (oversat til engelsk):

The houses over the stream,
    The churches over the houses,
    The rocks over the churches,
    The castle over the rocks

RocamadourOg det er nøjagtig sådan det er bygget, øverst på klippen, der er 150 m høj, fæstningen, nedenunder "The sanctuary", der består af adskillige kapeller samt biskoppens palads. Vi gik derned via en fin sti, der snor sig fra fæstningen ned til kirken.  Besøgte Notre Dame kapellet med den fine jomfru Maria skulptur udskåret i træ. En tand længere nede ligger små butikker og spisesteder. Her fik vi frokost med en fantastisk udsigt over Alzou dalen, der er ganske smal.

Fra Greottes de LacaveEfter sen frokost kørte vi til byen Lacave, der ligger 8 km fra Rocamadour. Her er en underjordisk grotte, der ligger 150 meter under jorden. Man kommer dertil med et lille tog, og derefter til fods op og ned ad ganske mange trapper (lidt anstrengende).

Men her åbenbarer en verden af krystaller sig. Flotte farver fra helt sort over brunt til helt hvide.  Bruger man fantasien kan man se både krokodiller, elefanter og sommerfugle. Et tidligere jordskælv har lavet et vandfald af sten i en grotte, der er 60 meter høj. Her er små søer, hvor loftet spejler sig, utrolig flot.

12. juni
    Dagen brugt på indkøb, solbadning og sommerlæsning ved poolen. Smukt solskin og 26 gr.

13. juni
    Markedsdag i Argentat. Solskin og blå himmel. Et helt lokalt marked uden alt det sædvanlige turist bras.Marked bygevejr Frugt, grøntsager, ost, pølser og et par friskslagtede kyllinger. Dordogne floden
    Købte jordbær hos en gammel tandløs bonde, han gav smagsprøver og det gav bonus.

Det blev det skønneste vejr, så vi slog os ned ved flodbredden på Gallerie D'Art Bar med et glas dejlig Bordeaux.
    Stemningen bedårende, floden flyder stille af sted, svalerne har travlt under broen, fuglene synger og stilheden afbrydes kun af et væld af franske gloser tæt ved.

Om eftermiddagen kørte vi op til et vandfald" Cascades des Murel", det falder i 3 etaper, lidt svært at finde, gennem meget smalle veje. På parkeringspladsen nedenfor faldene var kun en bil. Den tilhørte en lokal franskmand, han fortalte os om vandfaldene og viste os vej til det næstnederste. Han gik med hele vejen og snakkede fransk, så vi var helt øre i hovedet. Mange siger, at franskmænd er arrogante og sig selv nok. Det er en stor skrøne, vi har kun mødt stor gæstfrihed og hjælpsomhed. På vej ned blev vi stoppet af et stort træ tværs over vejen, så det var retur samme vej, vi var kommet.

14. juni
    Collonge la rougeI dag skulle de små "Villages" udforskes. Her er et hav af små romantiske landsbyer. Vi kørte til Collonges la Rouge Byen har fået sit navn fordi alle huse er bygget i røde sandsten, røde fordi sandstenen indeholder jern. En meget fin lille by, med mange smukke huse med de karakteristiske tårne og spir. Den kan man komme rundt med Byen er også et meget besøgt turistmål, så her er masser af restauranter og små butikker.

Herefter kørte vi til "Turenne" en helt anden slags by. Ruinen af den gamle borg ligger øverst og skuer ud over hele området, husene er af honningfarvede sandsten og byen har haft sin storhedstid, da herskeren over området Vicomte Henri huserede der i middelalderen (find link og oplysninger).
    Efter Turenne til Curemonte, der stammer fra den Gallo romerske periode, her er 3 borge, dog ikke adgang. Husene her er bygget i grå og lyse sandsten. En stille tornerose by. Herefter hjem ad smukke veje med Dordogne floden bugtende sig langs vejen.

15. juni
    Området her byder på et hav af vandreture. I dag gik vi en fin tur langs floden op gennem en skov til toppen af et bjerg. Det var opad hele vejen, men udsigten var fin på toppen.

16. juni
    Tur til Cahors og Caix. Chateau de CayzCahors
    Det var en lidt besværlig og lang tur ad små snoede veje, men en meget smuk tur med forrygende udsigter. Regentparrets lille vinslot ligger smukt lige ned til Lot floden, omgivet af vinmarker, og er meget velholdt.

Desværre var der ingen hjemme, så vi tog ind til Cahors, der ligger flot på en halvø omkranset af Lot floden. Spiste frokost her. En fin gammel bydel, men ellers ikke så spændende.

17. juni
    Dasedag, rigtig varmt.

18. juni
    Store udflugtsdag. En lang dag med store oplevelser.Sarlar Først til byen Sarlat de Caneda, en mellemstor by med en smuk gammel bykerne fra middelalderen, gamle byhuse og smalle gyder.  Vi slentrede rundt og nød stemningen.
    Byen er også handelscentrum med fine forretninger og masser af restauranter.

Derefter kørte vi til Salignac og besøgte en af de smukkeste haver i Frankrig. Les Jardins du Manoir d'Eyrignac i Périgord. Haven er holdt i grønt og hvidt. Perfekte håndklippede buksbom i fantastiske former. Store gamle cedertræer, fine græsplæner, klippede efeu og bøgehække. En hvid have med kun hvide roser, springvand og grønne hække. Det hele er en stor skulptur.
    Haven er i privat eje, dyb respekt for familien Sermadiras, der lægger hele deres sjæl i haven. Sluttede af med vin på terrassen med udsigt til herlighederne. Absolut et besøg værd.

Skønt midt på eftermiddagen fortsatte vi til Grotte Lascaux ved Montignac. Det er lidt af en turistfælde. Den oprindelige grotte med de fine hulemalerier fra Cro Magnon perioden er lukket for offentligheden. Man har så lavet Lascaux II, hvor man i noget af grotten har genskabt hulemalerierne og her har man adgang. Det er altså ikke den ægte vare, lidt ligesom at se på reproduktioner. Man skal købe billet ved turistkontoret i Montignac, og da vi kom fra den modsatte side var vi ikke opmærksomme på det. Køen var lang, så vi opgav og måtte nøjes med at se stedet. Heldigvis har vi set så mange smukke grotter, den smukkeste nok d'Orgnac grotten i Ardeche. En lang og spændende dag.

19/20/21. juni
    vilde blomsterDe sidste 3 dage bød på lidt dårligere vejr. Bygevejr og temperaturer på 20 gr. Vi tilbragte dagene med vandreture langs floden og i området. Torsdag var markedsdag med det helt store marked, levende høns, stegte kyllinger og masser af utrolig grimt tøj.  Men vores jordbær mand var der igen - uhm!!
    Om eftermiddagen kørte vi til et flot udsigtspunkt "Rocher de Peintre", udsigten svarer til navnet, et helt maleri. Man ser ud over en stor slugt med floden dybt nede og horisonten strækker sig milevidt. Fredag bød på lidt sol igen, så vi nød pool området inden det var tid til at pakke til hjemturen lørdag.

22/23/24. juni
    RiquewihrHjemtur med overnatning i Riquewihr i Alsace, hvor vi havde en dejlig aften med middag i det fri, ledsaget af en frisk Riesling.

Næste dag overnatning i Bispingen på Lüneburger Heide - traditionen tro. En dejlig ferie i et anderledes område af Frankrig. Kan anbefales.