Lago di Como og Wildschönau i Østrig

• Se flere billeder.

Bellagio      Luganosøen  < >Menaggio
    Klik og du får et større billede

Vores sommertur i år gik til Lago di Como i Norditalien og derefter til den smukke dal Wildschönau i Kitzbühler Alpen i Østrig. Meget bekvemt, da det ligger på hjemvejen. Lago di Como ligger meget smukt omgivet af bjerge. Langs søen ligger de små "solbrændte" byer som perler på en snor. Her er smukke palæer og fantastiske haveanlæg, alle meget forskellige med hver deres særpræg. Her er masser af små spisesteder, hvor man får den skønneste italienske mad. Her er også smalle gader og meget livlig trafik.Man forstår at Como søen er et elsket feriested for italienerne. Den sidste uge tilbragte vi i en af de smukkeste dale i Østrig. Wildschönau har det hele, små hyggelige byer, grønne bjerge, blomsterenge og alperoser. Køer med ringlende klokker og en venlighed og gemutlighed, som ikke fås bedre. Selvom man ikke vandrer, kan naturen nydes, fordi der er mulighed for at tage kabelbanen op flere steder og heroppe er udsigten storslået. .
    Brug mine links i teksten (med fremhævet skrift), hvis du vil vide mere.

15/16. juni
    Turen startede i 10 gr. varme med kurs mod Nord Italien. Turen gik fint og vi var igen i år heldige at finde et sjovt overnatningshotel. Hotel Zum Goldenen Anker ligger i Segnitz syd for Würzburg lige ned til Main floden.
    Det er noget gammel ragelse med skæve gulve og knirkende trappetrin.
    Men ejeren, der også er kok, laver skøn mad. Vi sad i gårdhaven i 24 gr. varme, og nød en meget lækker lammeryg med friske asparges, gulerødder og brocholli til, dertil et glas skummende fadøl. Værelset var Ok og prisen også.
    Efter en god nats søvn gik turen videre over Ulm, Lindau og Bregenz.Over Splügen pasGennem Schweiz og over det berygtede Splügen pass. Det var kørsel for de seje, meget smal vej med hårnålesving og italienere, der kører som gale. Men en meget smuk tur, der går helt op over trægrænsen. Fandt vores lille lejlighed i Sorico, der skal være udgangspunkt for at udforske omegnen ved Como søen.Her er 30 gr. i solen, så vi skal lige omstille os.

17. juni
    Stadig forrygende godt vejr. Vores terrasseI dag har vi haft besøg af gode venner, vin på terrassen, frokost på en lille restaurant nærved og slentre tur langs søen.

Det er søndag, så folk nød den smukke dag, nogle kite og windsurfede, andre lå i skyggen og nød fridagen, og atter andre drønede op og ned ad gaden på deres larmende knallerter.

18. juni
    I dag gik turen til Tremezzo, hvor en af de flotteste haver ved Como Søen ligger.Villa CarlottaParkenVilla Carlotta er bygget i 1700 tallet og palæet har i dag en fin samling af billedkunst og statuer bl. a. af vores egen Bertel Thorvaldsen. Alexsanderfrisen Villa Carlotta
    Men stedet skal besøges for den pragtfulde have.
    Bygget i flere etager op ad bjergsiden, rummer den mange forskellige plantearter. Azalea og rododendron, bambus, skyggefulde citruspergolaer, kæmpe fyrre træer og meget, meget mere.
    Vi brugte rigtig lang tid her, og nød også den smukke udsigt over Como søen. Herefter kørte vi til byen Porlezza, der ligger meget idyllisk ved Lugano søen. Her er en meget flot sø promenade og søen ligger spejlblank mellem de høje bjerge. Vi spiste sen frokost her og nød roen efter den hektiske kørsel hertil.

19. juni
    Byen Varenna ligger på den østlige side af Como søen. Vi kørte hertil ad den hurtige motorvej, og fandt en parkeringsplads tæt ved søbredden.Varenna er en skøn by, med velholdte bygninger i flotte brændte farver, byen ligger ned ad bjergsiden mod søen. Gaderne er faktisk ikke gader men trappetrin. Villa MonasteroNår man har forceret dem, kommer man til at lille torv, hvor kirken ligger.
    Tæt herved ligger Villa Monastero.Villaen er et gammel kloster fra 1200 tallet, men fungerer i dag som konferencecenter. På trods af, at der var masser af forretningsfolk i hvide skjorter, der holdt pause fra deres konference, var her en vidunderlig ro. Man starter have turen øverst oppe og går helt ned til søen, her er statuer, store krukker, brønde og springvand. Masser af sjældne planter og et væld af blåregn. Overalt den smukkeste udsigt til den modsatte bred og til livet på søen.

Umiddelbart ved siden af Villa Monastero ligger Villa Cipressi, villaen er i dag hotel, men man kan besøge haven mod at betale en lille entre i receptionen, hvilket vi gjorde. Magnolia i blomstVilla CipressiHaven er anlagt i terrasser, og også her er masser af eksotiske blomster.
    Nederst i haven står et kæmpe magnolia træ, De store hvide blomster imponerer hver gang.

Vi gik tilbage til søpromenaden, og fandt et lille sted for frokost. Italienerne kan det der med ganske enkle retter, der smager himmelsk. Bruchetta med frisk hakkede tomater, hvidløg og oregano med skøn olivenolie, så kan man ikke forlange det bedre. Herren valgte dog en ret med lidt mere tyngde, nemlig lasagne, næsten som vor mor laver den!! På vej tilbage til bilen, blev vi fristet af en bod med hjemmelavet gelato (is), det kan de også. Varmen er trykkende i dag, så vi tog lige en tur i poolen, da vi kom hjem.

20. juni
    I dag valgte vi at køre til byen Como, der ligger ved den sydligste den af søen. Turen langs østsiden af søen er meget smuk og går gennem et utal af små byer,der ligger op og ned ad bjergskråningerne. Trafikken er slem, og vejen meget smal, så det tager sin tid af nå frem.Como by
    Como ligger smukt omgivet af bjerge til 3 sider. Den gamle del af byen er smalle gader med flotte butikker, så er man til shopping, er her noget for alle.

Vi besøgte den flotte domkirke, som er meget smuk med gamle gobeliner og flere smukke altre. Desværre var sø promenaden under renovering, så vi måtte gå langs vejen. En fin park med et smukt tempel ligger helt ned til søen.
    I parken er også et meget moderne monument for de faldne i 2. verdenskrig ikke kun italienere, men alle nationer er repræsenteret. Volta templetMenaggioPå store kobber/jernplader står citater på alle sprog også på dansk og norsk.
    På hjemvejen gjorde vi holdt i Menaggio, en hyggelig by med flotte hoteller, et hyggeligt torv og en velplejet sø promenade. Absolut en af de smukkeste byer, vi har set indtil nu. Her var masser af liv både til lands og til vands.

21. juni
    Igen en meget varm dag, som startede med, at vi kørte til Varenna,Varenna hvor vi tog båden til Bellagio. Byen ligger på en halvø omgivet af vand på 3 sider. Bellagio tager nok prisen, som den smukkeste by ved Como søen. Det ses også af, at her er rigtig mange turister.
    Vi besøgte haven ved Villa Metzi, den ligger fantastisk, helt ned til søen og er helt anderledes end haven ved Villa Carlotta.
    Anlagt i engelsk stil med store grønne tætklippede plæner og et væld af smukke store fritstående træer. Her var masser af løn i alle farver, ceder, taks, amerikanske redwood kæmpetræer, thuja, blodbøg etc. etc.

Villa Metzi parkenVilla MetziHer var vi også heldige at se azalea buske i blomst. Her er små pavilloner, et lille kapel og en velsignet ro, bortset fra fuglekvidder. En flot åkande dam med hvide calaer ligger foran den smukke hvide villa. Et meget smukt sted, værd at besøge. Efter besøget gik turen tilbage til Bellagio, der består af smalle gader, der går stejlt op ad bjergsiden.

BellagioHer er masser af restauranter, små butikker med kunsthåndværk og smukke huse. Lidt hårdt at gå opad i denne varme og bestemt ikke forgangbesværede, men udsigten er det hele værd.

Sø promenaden er meget flot og velholdt med store nerie træer langs vandet og flotte blomsterbede. Fandt et skyggefuldt sted at spise frokost, igen - enkelt og lækkert. Selvfølgelig måtte vi også i dag have italiensk is. Retur til Varenna med båden med udsigt til de majestætiske bjerge og en dejlig brise.En flot dag.

22. juni
    Vores sidste dag ved Como søen. Byen Gravedona ligger lige om hjørnet, vi kørte dertil og så den gamle romanske kirke Santa Maria del Tiglio.Santa Maria del Tiglio Kirken er opført i det 12. århundrede i hvide og grå marmorsten og har nogle fine velbevarede kalkmalerier. Under det nuværende gulv kan ses et fint gulv af mosaik sten i et smukt mønster. Området er et helligt sted og ligger direkte til Como Søen. Lige ved siden af ligger den større kirke fra 14 tallet. Meget ydmyg udvendig, men smuk indvendig.
    Torben kan noget med at kurtisere ældre damer, så vi fik lov at se sakristiet, der ligger bag altret. Meget smukt.
    GravedonaI byen Dongo umiddelbart ved siden af Gravedona blev Mussolini tilfangetaget i april 1945. Herefter til Domaso, mange af husene her har flotte stenportaler og fresko malerier, her var der tid til en cappucino og selvfølgelig flot udsigt.
    Denne sidste aften i Sorico spiste vi på den lille restaurant, der ligger lige ved vores lejlighed og som har samme ejer, det var en fornøjelse, en meget charmerende tjener, der var her, der og alle vegne. Vi fik det lækreste sliced oksekød, garneret med rucola og flager af frisk parmesan. Til dessert selvfølgelig Tiramisu. Uhm!! I morgen går turen til Oberau i Østrig og sikkert koldere vejr.

23. juni
    Hotel KellerwirtTuren til Østrig gik gennem 3 pas med flotte landskaber, gennem et af Italiens store skiområder. Blomstereng WildschönauDet var langsom kørsel, tilvi nåede Auto stradaen syd for Bolzano.
    Over Brennerpasset og Europabrucke, forbi Innsbruck og ved Wörgl ind i den smukke Wildschönau dal.
    Som Torben siger det: Østrig i fuld sol, det fås ikke bedre. Ankom til hotellet i god tid til aftensmad og en lille spadseretur inden vi tørnede ind.

24. juni
    Vågnede op til den skønneste morgen, grønne enge,I kabelbanen til Schatzberg kirkeklokker og den skønneste klare luft med fuld sol.

Vores vært Hans Keller foreslog os, at tage med gondolbanen op til Schatzberg.I dag var der gudstjeneste og musik på bjerget.Vi gik en dejlig tur(se beskrivelse under vandreture), her var vidt udsyn hele vejen rundt også til Hahnenkamm, der virkelig fra den højde ligner en hanekam.
    Gudstjeneste på Schatzberg
    Efter turen spiste vi frokost oppe på Almen, Speckbrot, det er groft brød med lufttørret røget skinke serveret på træ tallerkner.
    Tyrolermusik på bjergetHer var underholdning af 4 musikanter på harmonika, tuba, guitar og harpe, rigtig tyrolermusik. Men den bedste underholdning gav to af gæsterne, to piger fra Sri Lanka, der sang og dansede, og som de kunne bevæge hofterne. Stor applaus. Efter nedturen hjem på hotellet, hvor der lige var tid til en tur ved poolen.

25. juni
    I dag var det byge og gråvejr. Vi kørte en tur til Rattenberg. Byen ligger lige op ad bjerget, der skygger for solen det meste af tiden. RattenbergHer er gamle håndværks huse med smukke skilte, de fleste forretninger handler dog med krystal.Kan man lide noget sådant, er der meget flotte håndslebne glas, vaser og unika ting.Kitzbühel
    Efter Rattenberg tog vi til Kitzbühel over Kirchberg, som var den første by vi besøgte, da vi begyndte at vandre i bjergene. Ren nostalgi, selvom meget er forandret på næsten 25 år.
    Kitzbühel med sine smukke velholdte borgerhuse i klare farver er altid et besøg værd, selvom den er mest kendt for sin skisport med berømte Hahnenkamm rennen. Efter aftensmad gik vi en dejlig tur i Oberau, det er altid sjovt at komme tæt på, hvor folk bor. Fine tyrolerhuse med fantastiske blomster overalt. De lokale går dagligt på kirkegården og sætter lys i røde farver. Fra vores terrasse, kan vi se dem lyse hele aftenen, en smuk skik.

26. juni
    Så blev det igen flot vejr med solskin og 24 gr. I dag kørte i ind i dalen igen til Mühltal.I Kundler Klamm Her kan man gå ind i en af Østrigs smukkeste slugter nemlig Kundler Klamm. Man når slugten fra P pladsen med Bummelbanen, det er et lille tog, der kører på hjul. Afgang hver hele time. Slugten er 3,1 km lang og følger floden helt til man kommer til byen Kundl. Se beskrivelse af turen under vandreture.(link) En dejlig tur, der i alt med ophold tog 3 timer. Tilbage i Mühltal spiste vi frokost og nød det smukke vejr.

27. juni
    Stadig flot vejr. Dagens udflugt gik til Wattens tæt ved Innsbruck. Her ligger Swarovskis Kristall Welten. Det blev en kæmpe overraskelse. Stedet ligger gemt inde i en græsbakke og et kæmpehoved med krystal øjne tager imod.
    Inde i udstillingen går man fra rum til rum, her er helt mørkt, undtagen de tusinder af krystaller, der er belyst. Forskellige kunstnere har lavet et værk, hvor krystaller indgår.
    Swarovski Kristall Welt Det er meget moderne, alternativt og anderledes. En kæmpe sleben krystal ligger i det førstrum, den største slebne i verden, omgivet af et værk af Salvador Dali og en kæmpe lysekrone der glimter i alskens farver,her er mekanisk teater, en kæmpe krystal sal, som skifter farve, og meget, meget mere.
    Det smukkeste værk i mine øjne var af amerikaneren Brian Eno. Et fantastisk værk på væggen, der ustandseligt og umærkeligt skifter farve og mønstre. Men tag dertil og oplev det selv. Et tilløbsstykke.

28. juni
    I dag skal der vandres.Der knokles Vi tog kabelbanen op til Markbackjock fra Niederau. Allerede på toppen begynder eventyret med milevid udsigt til alle sider.
    Käsealm Her går køer og geder rundt, her findes også et smukt lille kapel og det er stedet hvor paragliderne starter deres halsbrækkende styrt ud i intetheden. Vi gik en dejlig og lidt anstrengende tur på 3 timer (se beskrivelse under vandreture) inden vi sluttede af med frokost på almen.
    Tilbage på vej til Oberau besøgte vi et gammelt bjergbonde museum, der hver torsdag gøres levende. Her var forskellige håndværk igang, en træskærer, kurvefletter, væver, brødbagning og mange andre. Museet indeholder masser af gamle ting fra de tidlige bjergbønders liv, et fint sted.

29. juni
    Også i dag tog vi på vandretur. Tog Schatzberg kabel banen endnu engang og gik hele turen rundt om bjerget.Alperoser" Det er en lang og lidt anstrengende tur, der starter til højre, når man kommer ud fra banen. Turen gik op og ned på en meget smal sti, med ujævnheder og trærødder.
    Men en meget smuk tur, med fantastiske udsigter og et væld af alperoser i blomst. Nogle steder meget stejlt, så vi er godt brugte. Desværre er der også, på så varm en dag, rigtig mange fluer og hestebremser. Men en dejlig afslutning på en super ferie. I morgen går det nordpå til regn og rusk.

30. juni/1. juli
    Turen hjem gik fint med en overnatning på vores kendte Hotel Linden i Knüllwald ved Homberg. Her både spiser og sover man godt, værelserne er små, men fint udstyret og alt er"blitz und blank". Var hjemme allerede kl. 16.00 til blæst og byger og kun 16 gr.