Californien og vestlige stater

• Se flere billeder.

The North Window       Monument Valley

Klik og du får et større billede

Californien.

USA er et herligt rejseland. Folk er venlige og imødekommende, meget mere åbne en europæere. De er hjælpsomme og nysgerrige efter at høre hvor man kommer fra. Vi rejste via Amsterdam direkte til San Francisco.
    Allerede næste dag startede vi turen til Monterey. Her besøgte vi det berømte akvarium, som ligger på Canary Row, kendt fra John Steinbecks romaner.
    Derefter gik turen til Carmel at Sea, hvor Clint Eastwood har været borgmester.Stillehavet ved Pismo Beach Carmel ligger skønt ned til Stillehavet, det er en lille eksklusiv by med flotte villaer og special butikker, specielt med kunst, smykker og mærkevaretøj. Et charmerende sted med skæve huse og grønt overalt.
    Herefter gik turen videre gennem vinmarker i Paso Robles. Vi overnattede i Pismo Beach. En dejlig overraskelse. Charmerende hotel i topklasse med udsigt til stillehavet fra balkonen og en flot, flot solnedgang i Stillehavet. Her er smukke specielle villaer og en dejlig atmosphære. Havoddere lå og gnaskede tang ude i havet.
    Pandekager samt æg og bacon
    Efter morgenmad kørte vi videre genem bjergområder og områder hvor mexicanere høstede jordbær. Ankom til Solvang, som er en super kommerciel by i dansk stil, men egentlig hyggelig, og deres wienerbrød er lige så godt som herhjemme.
    Turen fortsatte til een dejlig vingård "Zaca Mesa", hvor vi smagte deres dejlige vine.

Videre til Santa Barbara, som er meget sydeuropæisk inspireret, hvide kalkede huse med rødt tag, man føler det som at være i Spanien eller Portugal. En charmerende by. Vi så den gamle missions bygning og gik tur på molen med udsigt til Sierra Nevada bjergene. Overnattede her og nød den fine stemning. Mexicanske piger optræderMexicanske piger optrådte på torvet med sang og dans om aftenen.

Næste dag kørte vi videre ad kystvejen mod Los Angeles en flot vej med udsigt til Stillehavet og bjergene, nu begynder der at vokse palmer. Kørte ind i L.A. ad Sunset Bouleward. Store pragtvillaer i Bel Air, her bor rigtig mange filmfolk. Så ind til Rodeo Drive, hvor vi gik samme tur som Julia Roberts i "Pretty Woman". Alle de franske og italienske modekonger er repræsenteret Chanel, Dior, Versace, flot flot sted.

Herefter til Hollywood Blvd., hvor stjernerne har navn i fortovet, et gedemarked med masser af turister og gøgl.

Eftermiddagen i Universal Studios, fantastisk med kulisser fra kendte film, lige fra "Water World" til "Notting Hill" og "Jaws" - utrolige shows. Næste dag retur til downtown L.A., hvor vi så det nye moderne Disney Concert Hall, fantastisk arkitektur.Disney Concert Hall
    Efter en tur rundt i den ældste del af L.A., kørte vi videre mod Barstow "in the middle og nowhere", her ligger en hel by med outlet forretninger midt i ørkenen. Herefter gennem ørken til spillebyen Laughlin. Boede på Hotel Ramada Espress, et enormt hotel med 100vis af spillemaskiner. Byen ligger ved Coloradofloden, og er et kæmpe tivoli med neonlys, karaokebarer og spillesteder.
    Efter et kæmpemorgenmåltid med friske jordbær, kirsebær, blåbær og alt hvad hjertet begærer af juice og varme retter gik turen videre gennem smukke ørkenlandskaber, nu er vi pludselig i Arizona.

Stop i Seligman på den gamle Route 66, et skægt sted, vi besøgte den gamle barber Angel, der sælger alskens ting og sager. Her var sjove biler udstyret med alle mulige skilte og små coffee shops, kaffen flyder i stride strømme i USA, den bedste fås hos Starbucks.
    Videre til Grand Canyon Nationalpark, hvor rangere byder velkommen. >Nu er der pludselig bevoksning af nåletræer langs vejen. Højdepunktet var vores fantastiske helikoptertur over Grand Canyon, kløften er 300 km lang og meget bred. Coloradofloden flyder dybt nede, helt grøn, meget storslået, man tror ikke sine egne øjne.
    Efter flyveturen gjorde vi stop ved Bridge Angels Point, for frokost og travetur.Herefter til vores hotel Holiday Inn. Om aftenen spiste vi på Star Canyon Inn meget flot sted med optræden af indianere og kæmpe steaks.
    Den næste dag kørte vi videre mod Monument Valley (indianerland), her er ufrugtbart, tørt og fattigt. Folk bor i campingvogne og små usle huse. Vi stoppede igen ved et udsigtspunkt og fik det sidste kig til Grand Canyon ved Desert View.
    Stop i Cameron, hvor der ligger en stor general store , posthus, og nogle enkelte beboelser. Vores indianer Nu var i vi i Navajoernes land. Utrolig smukke formationer af røde sandsten. Mange har navne: "De 3 søstre", "The Candle" og "The North window". Kørte på safari med en indianerguide. Her bliver stadig optaget mange film, og John Wayne er kult her.
    Vi så et stort filmhold, der skulle i gang med en reklamefilm. Her var et fint lille museum med gamle indianerbilleder og filmbilleder. Her var også en stue indrettet som nybyggerne boede. Her i området er der ikke rindende vand, her kommer vandvognen dagligt. Overnatning i Kayenta.

Dagen efter kørte vi videre mod Lake Powell. en stor dæmning med marina ved søen. Flot udsigt, røde sandstensbjerge, blåt vand, og majestætiske klippeformationer. Vi fortsatte mod Canap, som kaldes Utahs Hollywood, men det er en ganske lille by. Ja nu var vi i mormonernes Utah.
    Her var vi inde i en Trading med alskens originale cowboy ting. En fin gård bagved med gamle prærievogne.

Bryce Canyon Herefter videre gennem smukke landskaber, nu mere grønt, her var mange hesteranches.

Vi ankom til Bryce Canyon i strålende solskin, et imponerende syn. Smukke sandstensformationer i røde og gyldne farver og de mærkeligste former. De har også navne: "Salt and Pepper og Thors Hammer"

I Bryce Canyon boede vi på Rubys Inn, en gammel ranch, der i dag er et meget stort hotel i dejlige omgivelser. Wild west - klik og du får et større billede

Lige overfor hotellet ligger en gammel cowboy by, meget flot og livagtigt lavet med saloon, bedemand, fængsel osv.
    Næste morgen stod vi op kl. 6.00 til den skønneste morgen. Bryce ligger i 8000 fods højde, så luften var klar og solen skinnede. Herfra gik det så til Carmel Junktion og videre mod Zion nationalpark.

I Carmel Junktion gjorde vi holdt og faldt i snak med et ungt par, som studerede dansk på universitetet. De ville gerne prøve deres sprogkundskaber, det gik fint. Her var kolibrier, der stod helt stille i luften.

På vej mod Zion så vi bisonokser og indianertelte. Landskabet er klippefyldt med vegetation af fyr, enebær og kaktus.
    Skakbrædtet - klik og du får et større billedeVed indkørslen til nationalparken igen rangere der viser vej og uddeler kort over området. Vi stoppede ved Checker Point Mesa (skakbrædtet). En kæmpe klippe med aftegninger som på et skakbrædt. Flotte panoramaer med lysegrønne bomuldstræer og asp. Her gjorde vi holdt ved Zion Lodge Zion Lodge - klik og du får et større billede, et dejlig sted med grønne plæner og mange vandrestier.
    Her er mulighed for at overnatte.

Fra Zion fortsatte vi mod Las Vegas. I St. George i Washington County, stadig i staten Utah, stoppede vi op ved et stort supermarked for at proviantere til en picnic. En sød ung pige så os sidde i græsset og straks hentede hun tæpper i sin bil som vi kunne låne at sidde på . Flot gestus.
    Cirkus Cirkus-klik opg du får et større billedeAnkom til vores hotel i Las Vegas "Cirkus Cirkus" kl. 16. Et kæmpe hotel med cirkusforsstilling, masser af forretninger og selvfølgelig spil.
    Om aftenen slentretur ad The Strip med første stop på The Venetian Hotel

For os europæere er det efterligninger af noget vi kender, men det er fantastisk godt lavet med gondoler, Markuspladsen, Rialtobroen og Dogepaladset med malerier i loftet som i det rigtige i Venedig. Gade i The Venetian Hotel Las Vegas sover aldrig, her kan man få morgenmad hele døgnet.
    Her er vulkanudbrud, springvands pantomime til flot musik, Eifeltårn, sørøverskib og fantastiske shows med vedensstjerner. Vi besøgte også det ældste Las Vegas, Freemont, med en overdækket gade hvor man viste et kæmpelysshow i hele gadens længde - imponerende.

Efter Las Vegas havde vi en transportdag, kørte gennem endeløse ørkenlandskaber Forladt mineby med stop i en lille forladt mineby Calico. Videre til overnatning i Visalia.

Pludselig ændrer landskabet sig til grønne bakker, vi er nu i Californiens spisekammer. Her er frugtplantager, majsmarker og store kvægfarme. Overfor hotellet lå en dejlig park, hvor folk holdt picnic i det skønne vejr. Små drenge spillede baseball på flotte baner, udstyret var i orden og de gik meget op i det.

Næste dag gik det så mod Sequioa Nationalpark, gennem et charmerende område med små byer og appelsin og ferskentræer. Kæmpe redwood træerDet gik højere og højere op gennem hårnålesving til vi så de gamle Sequioa redwood træer. Enorme.

Herefter gennem et flat landbrugsområde til Fresno, der er kendt for sin rosin produktion.
    Næste dag gik turen til Yosemite Nationalpark.

Efter en del bjergkørsel med hårnålesving og flotte udsigter kom vi til Yosemite Valley, skønt vejr og høj sol,Yosemite

Vi spadserede til den nederste del af vandfaldet og nød de smukke omgivelser.

Efter en god dag i Yosemite, fortsatte vi turen tilbage til San Francisco. Først nedkørsel i 1 1/2 time, derefter igennem skiftende landskaber, først ørken, så et fantastisk landskab med høje bakker og tusindvis af vindmøller. Vi nærmer os Oakland og derefter San Francisco. Nu er vejret koldere kun 17 gr.

Det er vores sidste dage i Californien, The painted ladies klik og du får et større billedemen først en lille rundtur i San Francisco, Vi så endeløse køer foran suppekøkkenet her er rigtig mange hjemløse. Rådhuset med kuppel som på Peterskirken (dog meget mindre). Derefter til gaden, der har overlevet de store jordskælv. Her er smukke træhuse, meget velholdte og smukke. Derefter tur over Golden Gate Bridge, desværre meget tåget. Tågen ligger tit tæt i San Francisco. Vi gik tur i Chinatown og besøgte byens store turistataktion:Frugt til salg på kajen klik og du får et større billede Fishermans Wharf.
    Et sjovt sted med alskens boder og restauranter. Meget kommercielt, men charmerende. Her er store søløver, der ligger og soler sig Efter frokost sejltur til fangeøen Alcatraz. 15 min. sejltur i strid vind og strømforholdene er meget farlige. Et deprimerende sted. Her sad Al Capone i 4 år. Cellerne er ufatteligt små og simple. Efter sejlturen tilbageCable Car tog vi kabel sporvognen til hotellet.

Dejlig middag i China town om aftenen.

Næste dag gik turen hjemad over Amsterdam til København.

Det har været en ubeskrivelig flot tur med mange oplevelser og kontraster.

Vi vender helt sikkert tilbage.